måndag 20 november 2017

Angelicas top tips: How to get a seat on the tube

Efter snart två månaders pendlande från West Kensington till Old Street har jag lärt mig ett och annat om att åka tunnelbana i London fem dagar i veckan, två gånger om dagen. 10 resor i veckan. Vilket på två månader är typ 80 resor. Fy fan vilken pärs. Londons tunnelbana i rusningstid är inte att leka med. Det ska gudarna veta. Eller iaf ni som bor i London vet. Varje morgon går man till närmsta tunnelbanestation med skakande ben och svett som börjar pärlas sig i pannan. Funderingarna är många och oron är på topp. Man frågar sig själv. Kommer tåger vara försenat? Kommer plattformen vara packad? Kommer jag få plats på första tåg som anländer? Kommer jag få en sittplats? Det sistnämnda är ungefär lika sannolikt som att vinna på lotto eller att springa in i Zlatan så där på tu man hand. Båda är något jag drömmer om.

Till er som varje dag måste åka tunnelbana till jobbet, här är mina topptips på vad du ska göra och vad du ska undvika för att få en sittplats.

Angelicas top tips: How to get a seat on the tube

  • Så fort du går på tåget, se till så att du går och ställer dig i gången där sätena finns, alltså inte vid dörrarna för då kommer du garanterat inte hinna fram och haffa sätet när det blir ledigt
  • Ställ dig inte vid sätena närmast dörrarna för ve och fasa när en gravid kvinna kommer på tåget - då måste du vare sig du vill eller inte resa på dig... Går förstås att låtsas som att du sover...
  • På tal om att sova - ställ dig inte vid någon som sover. Den människan kommer troligtvis sitta kvar länge på tåget eftersom de har tid att göra sig bekväma
  • Ställ dig heller inte vid någon som sminkar sig, de kommer också vara kvar på tåget längre
  • Om du ser ett barn som sitter ner - ställ dig där! Du kommer 9 av 10 gånger få ta över sätet efter ett par stopp. Inget barn reser tvärs över London för att åka till skolan
  • Ställ dig bredvid en man - när sätet blir ledigt kommer mannen garanterat ge dig förtur till att sitta. Älskade brittiska gentelmän. (Om du är en man, ställ dig inte bredvid en kvinna)
Följ dessa topptips och din resa till jobbet kommer bli så mycket mindre smärtsam. Och sist men inte minst - när du ser en ledig sittplats, strunta i allt vad vett och etikett heter. Armbåga dig fram. Knuffa undan konkuransen. Do what you have to do to get a seat on the tube. You are worth it.


1 kommentar:

  1. Otroligt bra tips, men jag tänker ju kanske att det är lika bra att stå ^^
    Jag åker tunnelbana i Oslo så då gäller det att istället stå så nära dörren som möjligt för att slippa trampa på andra fötter för att få komma av.

    SvaraRadera

Let's try this again

Nämen tjenixen alla lutfiskar och vidunder! Ska vi försöka ge oss på det här igen? Bloggen alltså. Vet inte varför jag slutade skriva men nu...