söndag 8 oktober 2017

Tudors London

Hus från någon gång på 1400-talet. 

Om någon mot förmodan vill veta allt om Tudor-perioden i London, då erbjuds historielektioner för ett rimligt pris hos familjen Karlsson/Jacobs i West Kensington. Vi var på guidad tur igår som handlade om Tudor-perioden i London aka Henry den sjunde och åttonde runt Chancery Lane och Farringdon. Det var jag, David och 15 andra töntar och pensionärer. Nu är ju jag bara tönt då alltså. David är pensionär. Älskar de guidade turena som London Walks erbjuder. Man lär sig så mycket intressant som kan va bra att kunna om man vill bli mästare på Trivial Pursuit eller delta i The Chase. Jag har anmält David till The Chase. Jag tar bara del av prissumman han vinner. Bortsett från hur allmänbildad man blir efter att springa hack i häl på en stackars grådaskig guide med fleecejacka och utsvängda fiskebyxor, så upptäcker man så många delar av London som man aldrig annars skulle hitta. Små bortgömda gränder med pubar från medeltiden, gamla byggnader fyllda av historia och asfalterade gator som för flera hundra år sedan användes till att forsla kreatur till köttmarknaden. Det är så spännande. Jag kan till och med känna lukten av sketrännor och utedass från Londons uråldriga gränder. Visste ni att förr i tiden (haha vem fan säger förr i tiden nu för tiden?) så drack man bara öl i London, inklusive barn för att man typ dog om man drack vattnet från Themsen. Tänk vad fulla och glada alla måste ha varit!

                                                   Historietönten i egen hög person


Min snygga karl och jag. Kan ju nästan tro att något petar mig i ryggen.

Här har munkar bott. Inte sockermunkar då nu alltså.



Efter två timmars av informationsslukande och promenerande, så satte vi oss på Weatherspoon (fint ska det var, host, host) och käkade en sen lunch. Trevlig lördag trots mitt missöde med pilates klassen...

Idag har solen skinit och jag har käkat lunch med Akis på Cowshed i Turnham Green. Det var så skönt ute så vi satt på uteserveringen och tjötade om karriär, fastighetsmarknaden och framtida resor. Perfekt sysselsättning för en söndag.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Let's try this again

Nämen tjenixen alla lutfiskar och vidunder! Ska vi försöka ge oss på det här igen? Bloggen alltså. Vet inte varför jag slutade skriva men nu...