onsdag 20 september 2017

Det bästa med flexibelt jobb

Satan, jag har redan blivit beroende av att spela Mario Kart på vårt nya Nintendo Switch. Ja, jag lyckades faktiskt få igång makapären! Det tog dock en timma eller så. Insåg lite för sent efter att jag vridit och vänt på allt att vägguttaget inte var på (här i England finns det nämligen en knapp bredvid uttaget man trycker på för att elen ska gå igång vilket David hävdar sparar energi). Och nu går det bara utför för mig, satt fastklistrad framför teven i timmar.

Man skulle ju nästan kunna tro att jag inte har något jobb... Men så är det ju inte. Däremot har jag ett väldigt flexibelt jobb där vi får jobba lite hursom så länge vi gör vårt jobb. Nu gäller ju inte detta alla, men åtminstone de som presterar och klarar av att hålla sitt egna schema och nå sina deadlines. Såna som mig haha. Detta är även min sista vecka på mitt jobb innan jag börjar ett nytt jobb på måndag så det finns inget kvar för mig att göra då jag redan gjort min överlämning.

Det här med flexibelt jobb, det är rena lyxen och något som jag tycker alla arbetsgivare (syftar på kontorsjobb nu) ska kunna erbjuda sina anställda. Inte bara kan man spela Nintendo hela dagarna, man kan även:

  • Boka in tandläkarbesök och sjukhusbesök mitt på dagen utan att behöva åka fram och tillbaka till jobbet
  • Man slipper slösa upp sina värdefulla semesterdagar när man åker till Sverige (vi har ju faktiskt wifi i Sverige också)
  • Jobba från frisörstolen, nagelsalongen och kanske till och med bastun
  • Gå till gymmet när ingen annan är där så man slipper slåss om maskinerna
  • Sova till kl 9 (minst)
  • Skippa att duscha och ta på sig kläder (man sparar även in pengar på att jobba hemifrån för man behöver inte köpa nya kläder så ofta, räcker med att tvätta mysbyxorna en gång i kvartalet)
  • Spendera halva dagen på Westfield medan alla andra sitter på kontoret fram tills affärerna stänger
  • Delta i skype möten medan man ligger i sängen och kanske till och med när man sitter på toaletten
  • Och sist men inte minst, man kan skaffa hund!
Möjligheterna är oändliga och under mina två år med mitt nuvarande företag har jag gjort alla ovanstående förutom att jobbat i bastun. Jag tror även jag har tvättat mysbyxorna oftare än en gång i kvartalet. En gång i månaden iaf.

Så kan ni förstå hur nervös jag är över att börja nytt jobb? Jag tror nämligen inte att jag kommer ha chansen att va så flexibel som jag är van vid vilket kommer bli en riktig omställning. I mitt föredetta jobb var det noll flexibilitet (superstrikt med arbetstimmar) så jag gick från ingen flexibilitet till kanske alldeles för mycket flexibilitet. Det får ju inte bli för mycket av det goda så en liten del av mig ser fram emot att jobba kontorstimmar. Det blir ju även mycket mer socialt om man sitter på kontoret. Plus att jag kanske börjar duscha mer regelbundet vilket kanske vore bra... 

Det bästa ändå med mina flexibla arbetstimmar var att vi kunda skaffa hund! Jag har ju typ varit mammaledig sen mars nu och vi har haft det så roligt min lilla kung och jag. Kommer sakna honom nåt enormt över dagarna men jag tror han kommer ha det jättebra hos hundvakten :)



Nähä om man kanske skulle ta några varv på Mario Kart nu då...

1 kommentar:

  1. Men HUR SÖT hund hahhah :) husdjur är så jäkla naturliga och de totalt skiter i hur de blir på bild de bara regerar haha.

    Idag är det inredningsbutiker tips på bloggen:)

    Ha en toppendag!

    LOVE Maria

    SvaraRadera

Let's try this again

Nämen tjenixen alla lutfiskar och vidunder! Ska vi försöka ge oss på det här igen? Bloggen alltså. Vet inte varför jag slutade skriva men nu...